25 February 2013

Jarang bertuah

Assalamualaikum...

Siapa yang macam saya juga? hehe..kalau ada cabutan bertuah ke tercabut tuah ke mesti nama atau nombor tak mengena. Susah sangat nak mengena. Pernah tak, pernah tak?

Hari tu duduk berborak dengan umi, kakak dengan adik. Bercerita pasal bertuah ni lah, dalam keluarga saya ni, yang selalu dapat hadiah bertuah, cabutan bertuah, arwah ayah seorang je..Hehehe..betul, murah rezeki arwah ayah dulu. Apa-apa je, mesti terkena nama atau no ayah.

Waktu saya sekolah dulu pun, ustzah saya cakap.

"Kalau bab-bab cabutan bertuah ni, ustazah pun kurang bertuah"
Ustazah saya cerita, cikgu yang selalu  bertuah ini adalah Cikgu Norseha, cikgu Pendidikan Jasmani kami. Apa-apa cabutan, hari Keluarga, hari guru, atau apa-apalah, Cikgu ni mesti menang hadiah cabutan bertuah. Sungguh-sungguh bertuah ni. Alhamdulillah..murah sungguh rezeki cikgu.


Sekadar gambar hiasan.

Sedih pula dah rasanya, susahnya nak bertuah ni. Sobsobsobs.. Sikit....sikit lagi, sipi-sipi lagi nak kena nama atau no kita, tapi..alah..tak kena lah pula(macam main loteri pun ada, ehh..jangan haram.) Mungkin ada tuah kita, tapi dia main sorok-sorok. Jadi apa kata kita, keluarkan dia dari tempat dia menyorok. Jom kita amalkan satu doa, iaitu doa murah rezeki.


Selain itu, dengan mengamalkan zikir asma ul-husna juga boleh membuka rezeki kita. Ya-Razzaq - Maha Pemberi Rezeki, yang mana apabila di zikir kan mengikut kemampuan, sesudah solat fardhu khususnya subuh. 

InsyaAllah, akan dipermudahkan oleh Allah untuk mendapatkan rezeki yang halal dan membawa berkat dan juga rezeki yang datang tanpa di duga. Tetapi perlulah di lakukan dengan ikhtiar yang zahir. Maknanya doa pun doa, usaha pun usaha. Banyak lagi amalan-amalan untuk di murahkan rezeki. Boleh rujuk sini.


p/s: Jom amal sama-sama, mana tahu tup-tup "ada rezeki, terpijak di kaki"..hehe. Rezeki dari Allah tapi kita kena usaha juga kan. Siapa di sini yang senang menang cabutan bertuah? 

22 comments

February 25, 2013 at 4:00 PM

deqja pon tak bertuah ~ hihi :)

February 25, 2013 at 4:02 PM

Ahh , sama la saya . jarang sungguh .

February 25, 2013 at 4:07 PM

samalah dgn akak jugak... mmg susah sgt nak dapat kalau cabutan2 ni.. kdg no kepit dpt, cth akak no15, yg no 14 ngn 16 duadua dpt.. haha geram jgk, tp tu lah mgkn rezki kt kat lain kan, so mmg xberharap sgt kalau ade cbutan bertuah ni hehe :D

February 25, 2013 at 4:43 PM

same la. akk pun klw msk pertandingan apa apa jarang sgt dapat hadiah atau menang. sedih...

February 25, 2013 at 4:54 PM

Hye aini ! Cik Fiza pon jarang bertuah jgk. Hee. Tuh la kan, xde rezeki. :)

In shaa Allah akan amalkan selalu doa yg aini bg tuh. thank youuuuu 4 share ya :)

February 25, 2013 at 5:17 PM

betol betol ! same macam saya.. dulu masa sekolah rndah.. drpda drjh 1 smpai la drjah 6... masuk cbutan brtuah mesti tak prnah menang .. hohoh kesian tak ? heheh ......

February 25, 2013 at 5:17 PM

Sama. :(

February 25, 2013 at 5:23 PM

Lissa pun sama jugak kak., bukan akak sorang., hehee tp kak., rezeki ada d mana2 kan..? hehe

February 25, 2013 at 5:25 PM

Betul tu. Saya pun sama jugak. Rasa geram pun ada kadang2 sebab apa, nombor yang disebut tu memang semua digit ada dengan nombor yg kita pegang. Cuma dia terbalik je. Itu yg geram tu. Hehe. Dan yg paling menyayat hati lg, sy tak pernah menang mana2 giveaway yg saya dah susah payah join. Btw, thanks atas doa yg akak selitkan sekali dalam entry ni. Akan saya amalkan selalu inshaAllah :) Semoga lepasni mencurah2 rezeki kita yee :D

February 25, 2013 at 5:26 PM

baik kita usaha sendiri dari mengharapkan tuah

February 25, 2013 at 5:53 PM

saya pun jarang bertuah.senang cerita tak payah join cabutan tu...

February 25, 2013 at 7:46 PM

huhuhu sama lah.. akak pun sokmo xde luck...

February 25, 2013 at 8:27 PM

sama laa kita akak , sy ni kalau dapat cabutan bertuah memang bertuah sungguh laa haha :D mybe bukan rezeki kita kan

February 25, 2013 at 8:31 PM

IQ pun jarang bertuah, sangat jarang....jarang sangat... o.O"

February 25, 2013 at 8:48 PM

kdg2 tu mmg kita rasa tak bertuah pasal kita syik bandingkan dengan rezeki org lain....tapi kalau kita perhati dalam2 sebenarnya tuah kita ni ada jenis tersendiri...cuba cek balik satu2 AKA muhasabah diri....mesti ada tuah tu kita dah dapat cuma tak sedar je....

February 25, 2013 at 10:09 PM

satu lagi..bacer surah al-waqiah..insyaAllah dimurahkan rezeki sokmo^^

February 25, 2013 at 10:28 PM

Alalala...sedih pulak akak baca. Sabar yer..Allah nk bagi rezeki yang besar tu. Setakat lucky draw tu bg kat org2 lain dulu. Penah dengar tak? Hero kalah dulu. Kali ni tukar..Heroin kalah dulu. hahaha

February 26, 2013 at 10:55 AM

Nice sharing dear..sya tak tahu la sya bertuah ke tak..tpi kawan,family,n si dia selalu cakap,sya ni jenis insan bertuah..selalu dpt apa yg di impikan..tpi sya rasa tu semua atas usaha sendiri juga..dan sya yakin,perkara lps yg kte buat mendatangkan kebaikkan,Allah akan balas blik dengan kebaikkan juga..:) contoh mc bersedekah,ari ni kite sedekah,sox lusa ari bertuah kita..kita tak tahu kn..:) betul tak..pada sya,semua orang bertuah..:)

February 26, 2013 at 3:27 PM

akk pun sama..kadang kurang bertuah.. tapi ayh akk kan selalu jgk tau dpat something.. contohnya masa family daya tahun ni, tahun 2010 siap menang 4hdiah tau..hehehe
semuanya rezeki dari Allah.. :)

February 26, 2013 at 6:00 PM

amalkan surah waqiah dan selalu solat sunat dhuha...=D

February 26, 2013 at 10:56 PM

betul2... inshaaAllah rezeki kite ada...

sebenarnya, akak pon jenis tak bertuah tau. hehehe.. bila part cabutan bertuah la. ngeh ngeh..

March 2, 2013 at 1:11 PM

same goes to me.. :/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Design by ! AINI ZAKARIA © 2014| Resolution: 1280x800px | Best View: Google Chrome